ISMERD MEG A TERÁPIA RÉSZLETEIT:
- Mi az ABR? >>
- Miben más? >>
- Feszes/spasztikus vagy laza/hipotón? >>
- Az egyén energia háztartása >>
- A légzés szerepe >>
- ABR és a Biotensegrity >>
- A mozgások és funkciók alapjának a felépítése >>
KONZULTÁCIÓ, FELMÉRÉS ÉS BETANÍTÁS:
- Mit tanulsz meg szülőként az ABR-rel >>
- Szülői vélemények >>
- Az ABR tréning időpontja, felépítése >>
- Előadás és nyílt nap Leonid Blyum-mal >>
- Érdekel? Jelentkezz előzetes felmérésre, konzultációra >>
- ABR Magyarországon és a nagy világban >>
- ABR központok >>
Az ABR egy egyedülálló terápia, amely felépíti a test erejét, struktúráját és funkcióit.
Az ABR a CP (Cerebralis Paresis) területén a világ egyik vezető módszere a rehabilitációban. A világ leginnovatívabb és tudományosan bizonyított technikáit és technológiáit használja. A rehabilitáció az érintettek otthonában történik a sajátos nevelési igényű gyermek szüleinek bevonásával.
A szülők által, az otthonukban végzendő rehabilitáció igen nagy szabadságot és lehetőséget ad a szülőknek. Fejleszti a gyerekek vitális funkcióját, a motoros képességeket, a tudatosságot, a test-térképet és a környezettel való kapcsolatát.
Az ABR sokkal több, mint egy mozgásfejlesztés.
Az ABR folyamatos fejlődést biztosít a kognitív, az emocionális és a fizikai képességekben, vitalitásban, energiában és az általános egészségi állapotban, továbbá csökkenti a stresszt, a fájdalmat, a deformitásokat és a diszkomfortot. A mozgások, funkciók könnyebb kivitelezése és a komfortosabb élet az egész életünkre hatással van mind emocionális, mind intellektuális szinten.
Alapja a testet mindenhol átszövő kötőszövetek, fascia háló megerősítése, átalakítása, amelyre jelenleg a terápiák többsége nem helyez hangsúlyt, vagy nem foglalkozik vele, vagy csak műtéttel.
Az ABR speciális szemszögből vizsgál: nem csak a mozgásbeli, funkcionális képességeket nézi, nem csak a mozgásformákat (forgás, gurulás, kúszás, mászás, térdelés, ülés, állás, járás, furás, szökdécselés, egy lábon állás, stb...) vizsgálja, hogy mit tud végrehajtani az egyén, hanem sokkal inkább A TEST STRUKTURÁLIS FELÉPÍTÉSÉRE KONCENTRÁL.
Az ABR tapasztalata szerint, a mozgásokat, funkciókat nem lehet hatékonyan megtanítani azzal, hogy sok százszor vagy ezerszer ismételtetjük az érintett gyermekkel. Még ha meg is tanul 6-8 éves koráig bizonyos mozgásokat, hosszútávon nem lesz fenntartatható, ha azt a test struktúrája, felépítése nem teszi lehetővé. A test helyes felépítése nélkül, a tinédzser korban lévő fiatalok könnyen elveszítik korábbi képességeiket, romlik az állapotuk, mivel olyan izmokat használnak, amelyek nem az adott funkció elvégzésére lettek "kitalálva". Így a későbbiekben sajnos fájdalmak és deformitások várhatóak minden esetben, ami nyilvánvalóan nem egy működőképes hosszú távú út.
Az ABR célja tehát a test struktúrájának felépítése, megerősítése, tartásának javítása, a deformitások megszűntetése, a gyenge területek megerősítése, a feszesek megsegítése. A feszes területek nyújtását nem javasolja, hiszen éppen ezek a feszes elemek azok, amelyek segítenek a testet valamilyen szinten stabilizálni. Ezeket a feszes részeket inkább szegmentálja, egymáson elcsúsztathatóvá, mobilissá teszi. A gyengék hozzáerősítésével pedig eléri az adott terület kiegyensúlyozott működését, a semleges helyzetet, a feszes területek oldását, így megszűntetve az esetlegesen kialakult deformitásokat.
Az ABR(Advanced Biomechanical Rehabilitation) terápia fejleszti a test strukturális felépítését azzal, hogy:
és ezek által segíti a különböző mozgásformák automatikus megjelenését.
Az új - immáron már kb. 25 éves múltra visszatekintő - kutatásokat alkalmazva, az ABR terápia az egész test vázát alkotó fascia-hálót építi fel, újramodellezi, átalakítja.
Ez fogja adni az egyén - tartáshoz szükséges - statikai alapjait, hogy saját magát könnyedén elbírja.
Ha ez megvalósult, a funkciók, mozgásformák - már maguktól - könnyedén fognak megjelenni.
Az ABR arra fókuszál, amelyeket a mindennapi életben sok ezerszer, milliószor használunk (például a légzés, ülés, nyugalmi és semleges helyzet), amelynek a kivitelezése kis energiát emészt fel, ugyanakkor miután nagy az ismétlődés száma, nem mindegy mennyi energiát fordít rá a szervezet naponta. Ha ezeket optimalizáljuk, sokkal több energiája marad a szervezetnek egyrészt a felépülésre, újra- vagy továbbépülésre, valamint a különböző mozgások kivitelezésére.
Az ABR terápia alapja a fascia, a testet mindenhol átszövő kötőszövetek megerősítése, átalakítása, amelyre jelenleg a terápiák többsége nem helyez hangsúlyt, vagy nem foglalkozik vele, vagy csak drasztikusan (műtéttel). Az ABR azon strukturális és funkcionális területekre fókuszál, amire más terápia nem. A terápiák nagy része azon dolgozik, hogy az izmokat erősítse, lazítsa, melyeket mozgásban használunk.
Az ABR ezzel ellentétben a testünk-szervezetünk teljes strukturális felépítésével foglalkozik, olyan területekkel, mint például:
- a gerinc 3D-s mobilitása mindennemű mozgáshoz,
- a mellkasi struktúra helyes kialakítása,
- a medence-csípő arányok helyreállítása a helyes és könnyed üléshez, a medence szélesítésével,
- a helyes légzés elősegítése a test átformálásával,
- az emésztés támogatása a hasi területek megerősítésével
- a nyak helyreállítása az abszolút semleges fejkontrollhoz,
- a fej-nyak, a kéz-láb használata a törzstől függetlenül
- az abszolút semleges pozíciók könnyed elérése és megtartása
- a kéz, láb, csípő, mellkas és gerinc deformitások helyreállítása és a fájdalmak hosszútávú megszűntetése,
- a helyes rágás és nyelés kialakítása,
és még sorolhatnám, melyek helyreállítása már magával vonzza a helyes funkcionális mozgásmintákat is.
Az ABR tehát nem azokkal foglalkozik, amelyek kivitelezéséhez nagy energiára van szüksége a szervezetünknek (például a mászáshoz, járáshoz), hanem arra fókoszál, amelyeket a mindennapi életben sok ezerszer, milliószor használunk (például a légzés, ülés, nyugalmi és semleges helyzet), amelynek a kivitelezése kis energiát emészt fel, ugyanakkor miután nagy az ismétlődés száma, nem mindegy mennyi energiát fordít rá a szervezet naponta.
Olvassátok el a 10 darab Tudtad-e kérdésre a válaszokat, illetve böngésszetek tovább ebben a témakörben: Az ABR terápiáról részletesen >>, és Leonid Blyum tanításai, webinárjai, mindenről részletesen >>
A jéghegy kép jelképesen mutatja, hogy a hagyományos terápiák a látható funkciókkal, mozgásokkal foglalkoznak. Ezek a látható funkciók, mozgások életünk kb. 10%-át teszik ki (forgás, kúszás, mászás, járás, futás, aktív mozgás). Az ABR terápia arra fókuszál, hogy a mindennapi életben, az idő maradék 90%-a is jól teljen, kényelmesen, fájdalmak, deformitások, túlerőltetett izmok alkalmazása nélkül, testünket hatékonyan használva a mindennapi életben, így az elsődleges célja, hogy a "Láthatatlan életminőségünk" javuljon. Ehhez olyan alapokat kell teremtenünk, amellyel a testet képessé tesszük a kényelmes, fájdalommentes, deformitásoktól mentes életre, valamint felkészítjük a testet arra, hogy az időnek abban a bizonyos 10%-ában eredményesen tudjon végrehajtani mozgásformákat, mozgásbeli funkciókat.
Fontos szerepet kap a semleges helyzet kialakítása, hogy az ülést, állást, de még a fekvést is meg tudjuk tartani különösebb izommunka nélkül, kényelmesen. Ha ez helyreáll, és a semleges helyzeteket jól tudja a testünk kivitelezni és valóban minimális energiával megoldani, akkor a funkcionális mozgásra is több energia marad, és magától beindulnak új mozgásformák, és javulnak a meglévő mozgásformák minősége, hatékonysága.
Ha a test felkészült, képessé tettük a mozgásra, akkor itt tudnak belépni a hagyományos terápiák, amelyek a mozgásformákat tanítják. Fontos, hogy előbb a test semleges állapotát, nyugalmi helyzetét javítsuk, továbbá adott esetben az evést-ivást, az emésztést, és az alvás minőségét is olyan állapotra hozzuk, hogy egy további lépésként, a nagy energia igényű mozgásokat, mozgásformákat is elkezdhessük majd fejleszteni a gyermeken. Egy tanulmány szerint, a gyermekeket általában nem az zavarja, hogy nem tud 'A' pontból 'B' pontba eljutni, hanem az a minden napos, minden órás, minden perces, vagy minden másodperces kellemetlenség, rossz érzés/észlelés/érzékelés, ami nehezíti az ő életüket, akár görcsök, merev izmok, ízületek, akár gyengeségek formájában, a teljes létezésben, annak a különböző minőségében.
Az ABR nagy hangsúlyt fektet az általános egészségi állapotra, mint az emésztés, az alvás, a pihenés és a táplálkozás. A kognitív fejlődések is jól láthatóak, mint egy "mellékhatásként", mivel az érintetteknek több energiája szabadul fel a test struktúrájának fejlődésével, így több ereje marad a gondolkodásra, a kognitív fejlődésre.
Az ABR egy non-invazív terápia, nem fájdalmas, a szülők/gondozók végzik otthonukban napi 1-2-3 órát, attól függően, hogy a család mennyit vállal naponta. A terápia mind kicsiknek, tiniknek és felnőtteknek nagyon hatásos. Főleg mozgássérülteknek (enyhétől a nagyon súlyosig), CP-seknek nyújtanak segítséget, de genetikai, vagy ismeretlen eredetű betegségeket, sportbalesetet is kezelnek.
Így dolgozik az ABR csapat a felméréseken, tréningeken
Ha egy izom hipoton, laza, gyenge, akkor nyilván erősíteni kell. De nem csak az izmot kell erősíteni, hanem az ízületeket, a csontokat és a teljes szervezetet behálózó kötőszöveti fascia rendszert is, hiszen ez utóbbinak támasztó, tartó szerepe van, és az izom nélküle nem bír időben sokáig működni, kell a testnek a kellően rugalmas és szilárd fascia, hogy átvegye az izom működésének szerepét.
Ha egy izom spasztikus, feszes, akkor hagyományosan a feszes izmot lazítják, szétszedik, hogy ne feszüljön és ne okozzon később kontraktúrákat. Az ABR terápia során nem az a cél, hogy azt a feszes izmot lazítsuk, hiszen ő a "kis hős izom", aki próbál tenni valamit azért, hogy a gyermek tartsa magát, életben maradjon. A cél a környező szövetek megerősítése, a gyenge területek fejlesztése, hogy a feszes izmot tehermentesítsük. A környező területek erősösödésével a feszes izmok kiengednek. Ha már megrövidült, "botmerevvé" keményedett, egy túlkristályosodott területről beszélünk, akkor sem nyújt izmokat az ABR, hanem szegmentálja, egymáson elcsúsztathatóvá, mobilissá teszi az egyes rétegeket.
Joggal merül fel a kérdés, hogy miért nem nyújt az ABR, miért ellenzi? Mert az erőteljes nyújtások során mikrosérüléseket, mikroszakadásokat okozunk az izmoknak, amelyre a szervezetnek gyógyítással kell reagálnia. Ha az agy azt az információt kapja visszaattól a sokat dolgozó (feszes) izomtól, hogy amit próbál stabilitást elérni még mindig nem elég, mert folyton megsérül, akkor még erősebbé, még feszesebbé kell varázsolnia, és már benne is vagyunk egy ördögi körben... Minél többet nyújtunk, annál feszesebb lesz az izom - legalábbis hosszútávon ez lesz az eredménye. Ha pedig drasztikusan (pl. műtéttel) oldjuk a feszes izmot, akkor pedig egy újabb bizonytalanságba sodorjuk a gyermekeket, amire szintén csak feszességgel tud reagálni - nyilván ebben az esetben már más helyet fog keresni az agy és a test, amibe kapaszkodhat, amit megfeszíthet.
Képzeld el, hogy teljes bizonytalanságban vagy, nem tudod, hol vagy, nem érzékeled a külvilágot rendesen. Mi a te első reakciód? Befeszítesz, és próbálsz érzékelni és túlélni...
A gyerekek is épp ilyen okosak, nem a rossz agyi utasítás alapján feszítenek. Rossz agyi utasítás nem létezik. Az agy mindig is szuper okos marad, mindegy milyen a sérülés mögötte. Próbálja a számára lehető leglogikusabb választ megkeresni abban a testben, amiben van. A szuper okos agy - függetlenül a sérüléstől - védeni szeretné először is magát és vele együtt a fejet, nyakat. Keresnie kell egy biztonságos pozíciót magának, ahol túlél... Ezért feszítik kezüket, vállövüket, lábukat, hogy azon megtámaszkodva érezzék a biztonságot akár fekvésben, akár ülésben, akár állásban vagy épp járásban.
(Például: ha egy hajón vagy, amely dülöngél ide-oda a viharban, vagy egy számodra kellemetlen magasságban, sziklán, ahol nem érzed magad biztonságban, te is feszítesz, mert így teremtesz magadnak nagyobb biztonságot. A gyerekek sem érzik magukat biztonságban, hiszen nincs rendes térérzékelésük, hiányos a testtérképük, nem tartja őket össze semmi.)
Az ABR tehát feszesség, spazmus esetén a többi környező szövetet, kötőszövetet, fasciát, az ízületeket erősíti, hogy egyensúlyba kerüljenek az erők és az egyes testrészek elkezdjenek kommunikálni egymással, összeköttetésbe kerüljenek és a test térképük kialakuljon, fejlődjön.
Fontos kiemelni, hogy MINDEN FESZESSÉG MÖGÖTT VALÓJÁBAN EGY GYENGESÉG HÚZÓDIK MEG! Az ellenoldali és a környező szövetek gyengesége.
Ajánljuk a következő cikk elolvasását és értelmezését: Mi a spazmus/feszesség? Hogyan és miért alakul ki? >>
A gyermekek tehát azért feszítenek, mert nem érzik magukat biztonságban, sokan még fekvő pozícióban sem. Egyszerűen szenved a testük, hogy valami biztonságos pozíciót találjanak maguknak. Mivel nagyon okosak, így egyéb utakat találnak ki arra, ahol nagyobb biztonságot éreznek, ezért feszítenek, mert csak ez a feszesség tudja őket megtartani valamennyi ideig stabilan, bármely pozícióban.
De az izommunka nagy energiát igényel, hosszú távon nem fenntartható.
Itt jön elő az energiaháztartás képlete és a fascia lényege, amely átveszi az izom munkáját.
Ezért, egy CP-s gyermek, aki nagyjából már tud ülni vagy állni, vagy járni akár segédeszközzel, akár nélküle, minden tevékenységét nagy részben izomból végzi, mert gyenge a fascia állománya. Ez sok energiát fogyaszt (minimum 3-szor többet, mint az egészséges társaik), így hamar kifárad, hosszú távon nem fenntartható.
Agysérülés nyomán fellépő élettani és életmód változások következtében a fascia meggyengül, elveszíti a tónusát, és a test összeesik, benyomódik, deformálódik, mert ez a zselés anyag, a fascia eltávozik, szétolvad, és nem képes a megtámasztó, szerkezeti funkciót ellátni. Születés körüli sérülés esetén a szerepe ki sem alakul. Így nem tud a gyermek a helyes fejlődési úton haladni, és sokszoros problémát szül ezzel a jövőre nézve magának, beindítva az ördögi kört.
Nagyon fontos, hogy abban az esetben, ahol a fascia nem alakult ki vagy sérült, annak helyreállítása vagy felépítése megkezdődjön, mert ez a nulladik lépés mindennemű fejlesztés előtt, amely a funkciókra, a mozgásfejlődésre fókuszál. Kellően kialakított test struktúra nélkül képtelenség a funkciókat, a mozgásokat kivitelezni, megtanítani, függetlenül attól, hogy hányszor gyakoroltatod azt a mozgás mintát. Lehet, hogy 5 másodpercről eljutsz 20 másodpercre, vagy 2 percről 8 percre, de hatékony mozgást képtelenség kivitelezni izommunkából.
LÉGZÉS és ENERGIA GAZDÁLKODÁS
A helyes légzéssel a babák képesek a nyaki, és törzsi fasciákat megerősíteni, így kezd el kialakulni a testtartás már azelőtt, hogy elkezdenének mozogni (forogni, kúszni, mászni). Ezzel együtt a csecsemőkori reflexek is képesek leépülni és átalakulni. Egy törzsét és fejét nem tartó, sérült gyermek mellkasát teljesen össze lehet nyomni, hasát összecsíppenteni, mert teljesen hiányzik az a mély fasciaréteg, amely a tartásért lenne felelős.
Hogy mennyire fontos a jó légzés, mutatja a következő kis számítás:
- bordánként 3 irányú mozgás (előre-hátra, jobbra-balra, föl-le)
- 12 *2 = 24 borda (12 pár)
- percenként 18 légzési ciklus
- 60 perc/óra és 24 óra/nap
- 3x24x18x60x24 = 1.866.240 inger, amely a gerincre és a teljes szervezetre, belső szervek kialakulására, elhelyezkedésére, működésére hat, valamint az izmok, csontok, kötőszövetek (fascia) fejlődésére.
Sérült gyermekek esetén jellemző a paradox légzés is. Normál légzés esetén a mellkas és has egyszerre emelkedik és süllyed. Paradox légzés esetén, belégzéskor a mellkas kifejezetten emelkedik és a gyomorszájnál a has beesik (egy kis mélyedés is látható), kilégzéskor pedig a mellkas süllyed és a has emelkedik.
Látható, hogy paradox légzés során nem tud kialakulni az a szükséges hasűri prés a rekeszizom helytelen mozgása miatt, ami elősegítené a törzs megerősödését. Nem alakul ki az elengedhetetlenül szükséges fascia állomány, amelynek támasztó/tartó szerepe lenne a törzskontrollban. Ennek hiányában a sérült gyermekek hasa nagyon vékony, még a gerincük is jól tapintható a hasi oldalról, mert nincs megfelelő mennyiségű kitöltő anyag benne. A belek, szervek csak úgy elcsúsznak egymáson, szinte lebegnek, hiányzik az összetartó közeg, azaz a fascia.
Sokszor a helytelen légzésminta okozza már csecsemő kortól a székrekedési, emésztési, felszívódási problémákat, valamint a gyenge csontokat, a kis volumenű és nem megfelelő tapadással bíró izomzatot, ízületeket, és a nem megfelelő csontosodást (pl: csípőben). Szintén nagy mértékben felelős a test strukturális gyengeségéért és feszességéért.
A CP-s (cerebralis paresis), baleseti, genetikai és egyéb mozgásszervi érintettséggel járó gyermekeknél, a fasciaháló nem is tud kialakulni a kellő mértékben.
Hogy miért? Nézzünk meg egy egyszerű példát. Mi lehet annak a magyarázata, hogy egy súlyos mozgássérült gyermek nem tudja tartani sem a fejét, sem a törzsét, annak ellenére, hogy heti 3-12 órát "edz", és gyönyörűen kifejlett, atletikus izmai vannak. A sok torna ellenére csak feszít, spasztikus izomzatú. Vagy lehet a gyermek teljesen hipoton is, egyszerűen szinte semmi izomzata, izomtónusa nincs a rengeteg fejlesztés ellenére sem. A válasz igen egyszerű és logikus. Egy baba, születése után 3 hónappal már kezdi tartani magát az ölünkben, pedig nem kapott izomfejlesztést, "csak eszik-alszik-lélegzik". A sérült gyermekek a napi torna ellenére sem képesek még a 3 hónapos csecsemő képességeit sem elérni, hogy tartsák magukat.
A válasz a rossz légzésben rejlik. Ha egy csecsemő nem helyes mintával lélegzik, és nagyon felületes marad a légzése (látszólag semmi baj a légzésével), akkor a szükséges hasűri prés hiányában nem erősödnek meg azok a fasciák, amelyek a törzs megszilárdításához, a mély fascia állomány kialakulásához kellenek. A helyes légzésmintával alakul ki a szabályos csípő formája is. Ez az előszobája minden későbbi mozgásformának.
A tensegrity (tenszegritás) kifejezés a tension (húzás) és az integrity (integritás, egyesítés) szavak összeolvadásából jött létre. A bio az élő szervezetet jelképezi. A fascia a tenziós (húzó) erők hatására alakul ki. A biotenszegritás azt jelenti, hogy a szervezetben a húzóerők bizonyos pontok körül alakulnak ki és állandó egyensúlyban vannak, és megőrzik egységüket, integritásukat. A szervezet bármelyik pontján lévő sérülés hatására az integritás megbomlik, ezzel az egészben csavarodásokat és deformitásokat okozva. Ezért alakulnak ki a mozgássérült gyermekekben a csavarodások, mert valahol felbomlott az egyensúly, és ez jellegéből adódóan csak csavarodni tud.
Ha eltávolítják az emberi testből a fasciát és csak a csontváz és a fascia nélküli izmok maradnak meg, ez az egész azonnal szétesik, mert megszűnik a csontokat, izmokat összetartó tenziós erő. Így a legújabb kutatások szerint a fascia az, ami az emberi test vázát adja, az tartja össze.
Dr Steve Levin ortopéd orvos, Leonid Blyum egyik kutatótársa jött rá, hogy a csontok nincsenek összeköttetésben, csupán úszkálnak a fascia hálóban, és a tenszegritás tartja össze a struktúrát.
A fasciaháló képes arra, hogy átépüljön, újra épüljön vagy felépüljön a semmiből. A CP-s gyermekek nagy részénél ez a fascia háló sérül meg, vagy ki sem alakul a születés körüli vagy születés utáni nehézségek, rendellenességek miatt.
Minden mozgászavar, funkciókárosodás, sérülés esetén a habilitáció - rehabilitáció nulladik lépése szükségszerűen a fascia állomány regenerációja, újraépítése illetve újonnan való kialakítása.
A teljes testben (ECM rendszerben) megtalálható fasciahálózat az az alapvető rendszer, amelybe az izmok, inak, szalagok és csontok, vagyis a mozgás kulcselemei beágyazódnak.
Ez az ABR általi megközelítés egyik központi elve, hogy a létező rehabilitációs módszerek és fejlesztések a cerebralis paresis esetekben nem építik fel a test számára a kellő alapot, hanem közvetlenül a mozgásokkal kezdenek, akár összetett mozgásfunkciókkal is, amikor a test szilárdságát alapvetően befolyásoló fasciahálózat egyensúlya felbomlott, és nem alkalmas a mechanikai terhelés (pl: saját testsúly elbírása) megfelelő eloszlatására még a legegyszerűbb szituációkban sem.
Ez különösen igaz a quadriplegiás esetekben (gyerekek a GMFCS skála III. fokozatától a IV - V. fokozatáig), amikor a legtöbb gyermek nehézségekbe ütközik még az alapvető horizontális, fekvő és az ülő pozíciókkal is, illetve a minimális átmenetekkel is.
A GMFCS (Gross Motor Function Classification System) szerint, az önálló járásra nem képes gyermekek, 7-8 éves kortól csak egyre súlyosabb állapotba kerülnek. Érdekes, hogy az eredmény teljesen független attól, hogy milyen terápiát végeznek 7 éves kortól, az eredmény azonos, lefelé tendál.
Ezért, az ABR terápia, - teljesen máshonnan megközelítve, mint a többi, hagyományos terápia -, azzal az alapozó munkával kezd, amely még a funkció-előtti és mozgás-előtti szükségletet elégíti ki, ezzel lehetővé téve a gyermek számára, hogy először kiépítsen egy megfelelően erős teherviselésre alkalmas, támasztó és teherviselést-elosztó fasciahálózatot, ahol a mozgások fokozatosan jelennek meg, ahogy és amikor a gyermek képessé vált arra, hogy természetes módon kipróbálja őket.
I. Mozgást megelőző fejlesztés
Önmaga súlyának teherbírása, elbírása. Alapvető testtartások megtartása kényelmesen. A nyugalmi és aktivált izomtónus kontrollálása az izomösszehúzódások megjelenése előtt. Képesség adott pozíciókban a mikro mozgásokra, apró kiigazításokra. Erős szenzoros érzékelési képesség, gyakori erős szenzoros inger hatásra a stabilitás megtartása. Az emocionális, helyzeti és mozgási izomtónus elkülönítése. A teherviselés egyenletes elosztása az izmok és az ízületi kapcsolódások körül. Megfelelő légzési- és emésztőképesség a mozgásokhoz szükséges energiaellátás biztosítására. A pihenés és a megerőltetés utáni helyreállás képessége.
Ez csak egy rövid lista az előzetes feltételekről, amelyeket a gyermek szervezetének képesnek kell lennie kezelni, mielőtt bármilyen hosszútávon fenntartható kontrollált mozgást várunk el tőle, akár kisebb, lokális mozgás esetén is (fogás, tárgyak felfedezése, a környezet megfigyelése, testtartás és testhelyzet önstabilizálása).
Az ABR megközelítés egyedülállóan nyújt eszközöket és stratégiákat olyan fejlesztési és oktatási módszerekhez, amelyek lehetővé teszi a legmotiváltabb fejlesztők, a szülők hozzájárulását gyermekük fejlődéséhez, rehabilitációjához saját otthonukban.
II. Szelektív mozgások fejlesztése
Kéz-szem koordináció, fogás, tárgyak felfedezése, a legegyszerűbb játékban való részvétel, testsúly áthelyezések megtapasztalása stb. Ezek azok az elemek, amelyek esetében hasznos egy tapasztalt terapeuta/ gyakorló orvos részvétele hetente 1-2 alkalommal. A hagyományos gyógytornán kívül és belül is sok fejlesztési módszer van, amelyek erre összpontosítanak.
Mégis, a III, IV, V fokozatú cerebralis paresises gyerekeknél az ilyenfajta fejlesztés heti 1-2 óránál tovább nem tarthat. Máskülönben túlterhelné a fasciarendszert, ezzel másodlagos instabilitást és torzulást okozva.
III. Komplex funkcionális feladatok
Az állás, járás, kúszás nagyon előrehaladott és nagy energiaigényes feladatok, amelyek a fasciarendszer sok előzetes képességét igénylik a különböző terhelések véghezviteléhez, mint az irányok, a mozgás intenzitása és mozgásformák váltakozása. Ezért tanácsos a III., IV. és V. fokozatú cerebralis paresises gyerekek számára csak a minimális (5-10 perc) ilyen jellegű feladat -mintegy élményként-, mert túl magas a kockázata annak, hogy egy negatív irányban, destruktívan fog hatni a test teljes szerkezeti egyensúlyára.
Az ABR Program alapja a szülő képzése, hiszen Te vagy aki elsősorban gondozza, ápolja és fejleszti a gyermeked. Te magad válhatsz a más módon el nem érhető folyamatos fejlődés forrásává. Az ABR szakemberei kialakították a tudásuk és szakértelmük szülők részére történő átadásának módját.
A következő területek javulásának lehetsz aktív részese, segítője a gyermeked számára:
"Az ABR nem csak a reményt adta vissza a számunkra, hogy javulhat a leányunk, hanem egyrészt meg is bizonyosodtunk afelől, hogy még nagyon széles skálán tudunk előre haladni, másrészt pedig megtanított a boldog életre, amit egy szülő a nehezített helyzet ellenére el tud érni. Soha senki nem tudott még annyit segíteni rajtunk, mint Leonid, soha senkivel nem ért el a lányunk ilyen mértékű fizikai és szellemi fejlődést. Mindehhez kell Leonid tudása, egyénisége, és az ABR."
"Köszönöm Brigi! Tudod, mi meg nem győzünk hálálkodni Neked. Nélküled már kegyetlen mélyen lennénk, de valószínű már nem is élnénk. Én enélkül a terápia nélkül kikészültem volna. Tudom, mert tudom, hogy semmi sem tudott volna rajta segíteni. A mi életünk Alízzal kegyetlen és borzasztó szenvedés volt és lett volna, nem bírtam volna el. Úgyhogy én köszönöm Neked és Leonidnak, hogy esélyt adtatok Nekünk, lehetöséget adtatok az életre. Köszönöm!"
"Olyan jó volt Leoniddal beszélni, mert tudom mi miért van, mi miután következik és megnyugodtam. Erre itthon senki nem képes."
"Teljesen lenyűgözött ahogy tetőtől talpig végig elemezte Gergőt. Azt az alapos vizsgálatot nagyon kedvelem amit Leonid végez. Olyan megnyugtató minden szava és mi tele vagyunk reményekkel, pozitív gondolatokkal."
"Nagyon érdekes, hogy hogyan válaszol a sérült test Leonid terápiájára. Megfogja a tárgyakat és rakosgatja. A rágás szépen alakul. Eddig utálta a rizses ételeket, most hajlandó megenni. Sokat okosodott is! Annyira örülük ezekenek! Mózi kezét, tenyerét séta közben nem foghattam meg 17 évig. (Csuklóját fogtam.) Most hogy be van fáslizva minden nap, természetesnek tűnik, hogy a kezét fogom normális módon. Ez már a második napon megjelent, nekem döbbenet! Szenzációs Leonid találmánya!"
"Édeskét végre hallottuk KACAGNI!!! Ez hatalmas öröm számunkra, mert több, mint 26 hónapot vártunk rá! Nevetgélni nevetgélt, de igazi kacagást még soha egyikünk sem hallott! És amit utólag vettünk észre, a videót visszanézve, hogy mindeközben nem feszít úgy. Kezdenek kigubancolódni az érzelmei és az izomtónusa, ergo talán közelebb vagyunk a szabadságához, mint 1 éve..."
"Jó hír, hogy már egy ideje nem fáj Bianka lába, ez továbbra is így van, de a legnagyobb öröm, hogy szemmel láthatóan kisebb a bordapúpja is. Nagyon örülünk, mert Bianka hangulata is sokkal jobb. Többet ébren van, és naponta akár 6 órán keresztül is nevet, röhög, viháncol, bulizik. Egész nap ébren van, úgy örülünk ennek is. Persze semmit nem akarunk elkiabálni, de pozitívak a változások."
"6 hónapnyi ABR után Mózes mindkét karja annyit lazult, hogy a derékszögből kiengedett és most már nyújtott, egyenes karral sétálunk. Eddig 18 éven át könyöknél derékszöget bezárva feszítette a karját és a csuklóját fogva sétáltunk. Mostanában már végig nyújtott karral sétálunk 60 percig. Sírtam az örömtől, hogy a feszítés oldódik. Most sem tudom megszokni, mindig nézem és figyelem, hogy a "varázslat" el ne múljon. Köszönöm a sok segítséget!"
"Tegnap, életében először, -26 hónap után-, sikerült megetetnem vele az egész uzsonnát KANÁLLAL!!! Úgyhogy eljött az idő, hogy rástartoljak, hogy elhagyjuk a cumis etetést! Mert képes rá! (És pár hét múlva jött a következő visszajelzés:) Büszkélkedni szeretnék megint! Stabilan ETETHETŐ KANÁLLAL!!! Az egész uzsi bement! Egy nagy pohár Aventes 240 ml, kb 10 perc alatt. Annyira boldog vagyok! Éljen az ABR!!! Éljen Leonid!!! "
"Csodálom és tisztelem Leonid-ot. Neki köszönhetően Rocío lányom élet minősége és ezáltal az enyém is csodálatos lett, minden előrejelzés ellenére."
"Számunkra Leonid Blyum jelentős szerepet tölt be az életünkben. Nemcsak a professzionális színvonalnak köszönhetően, ami Any lányunk rehabilitációjában játszik szerepet, hanem ugyanígy az emberi oldalával együtt is, a szeretetével, türelmével, őszinteségével, elkötelezettségével, de ő az összekötő kapocs Any világa és mi szülők között. Köszönet Leonid-nak, hogy az életünk része lett."
"Imádom az ABR-t csinálni és a kincsem mellett lenni, és segíteni őt."
"Mindig is elbűvölt minket az a varázserő, ami Leonid és Julia között van. Kommunikál vele Julia. Nyugodt, bízik benne, mert érzi a közelségét, és Leonid nem úgy tekint rá, mint egy páciensre. Az, hogy megismertük Leonid Blyum-ot, a legjobb, ami történt velünk az életünkben."
"Én nem tudom jól kifejezni magam, de emlékszem Leonid első felmérésére a fiammal, Lorenzo-val, amikor még sírva is fakadtam. Nehéz volt, nagyon nehéz... És most már 6 éve, hogy csináljuk... Ha nem lennétek, Lorenzo valószínűleg nem tartana itt. És most már semmi sem állíthat meg minket."
"Múlt év májusa óta ismerjük Leonid-ot. Első benyomás: elképesztő ember, nem csak a jellegzetes hangszíne miatt, hanem amiatt is, amiket mondott a fiamról. Hihetetlen volt látni, ahogy megvizsgálta, miközben folyamatosan beszélt hozzánk, és így ment az egész felmérésen tovább. Más terapeuták, akik dolgoztak korábban a gyermekemmel, sosem jutottak el oda, hogy ilyen pontosan értékeljék, még több hónapos terápia után sem. Az az igazság, hogy nagyon mély nyomot hagyott bennünk, és szerintünk a gyermekünkben is, csodás volt látni, ahogyan a fiam dolgozott vele... Leonid egyszerűen professzionális, aki mindemellett nagyon empatikus a szülőkkel. Köszönet Leonidnak."
"Az ABR filozófiája teljesen különbözik hagyományos terápiák és orvosok filozófiájától. Azonban, mindig beigazolódott az előrejelzésük."
"Leonid 2.5 órán át vizsgálta Louis-t. Sohasem találkoztam korábban ennyire odaadó emberrel a szakmájában."
"Nagyon örülök, hogy az ABR az életünk része lett. A javulás, haladás reményt ad, és mi magunk, a saját munkánkkal érjük ezt el.."
"Áldás, hogy ezzel a jószívű, csodálatos ABR csapattal találkozhattam, és örökké hálás leszek Leonid Blyum-nak, az alapítónak, hogy reményt ad arra, hogy a gyermekeink egy sokkal jobb minőségű életet élhessenek."
"A lányom a GMFCS 5-ik szintjén álló (legsúlyosabb kategória) CP-s gyerek. Így nincsenek azirányú reményeim, hogy hamarosan sétálni fog. De remélem, hogy az életminőségén sokat fogunk tudni javítani és hogy a mozgása folyamatosan tovább fog fejlődni. Az ABR nem csinál csodákat, és nem is egy “gyorsan megreparálom” folyamat, de tudom, hogy a lányom tovább fog fejlődni. Mivel ezt láttam az elmúlt 10 évben, mióta ABR-ezünk. Így biztos vagyok, hogy a fejlődés továbbra is meg fog történni. A lányom most a család nagy öröme, a csodás mosolya mindenkit elbűvöl és átterjed. És egyre több dolgot tud megcsinálni, és az életminősége határozottan sokat javult. "
"Nagyra értékeljük, hogy az ABR nem invazív egyáltalán, teljesen fájdalommentes, és hogy mint szülők, teljesen a részesei vagyunk, be vagyunk vonva a gyermekünk terápiás programjába. Segített az ABR jobban megérteni gyermekünk állapotát, és elmagyarázta a CP hatását a lányunknál. Ez az, ahol az ABR nagyon kitűnik például a többi terápiától. Minden alkalommal egy nagyon részletes felmérést kapunk, és átbeszéljük a javulásokat, és a felmerült kérdéseinkre választ kapunk, és megbeszéljük, mi lesz a következő lépés."
"Őszintén szólva, amikor elkezdtem az ABR-t, nagyon kevés reményt fűztem hozzá, nem voltak nagy elvárásaim ezzel kapcsolatban. Minden túl egyszerűnek és könnyűnek tűnt ahhoz, hogy hatékony legyen. Váratlanul azonban, a lányom elkezdett fejlődni. Egészen a mai napig, a sok-sok év után is még, folyamatosan fejlődik. És minél többet csináljuk, annál nagyobb a fejlődés. "
"Ahogy magyarázta a terápia koncepcióját, tudtam, hogy ez valami olyasmi, amit biztos meg akarok próbálni. Mi két éve csináljuk az ABR-t, és folyamatosan ámulunk, hogy ez az út hova vezet minket. ABR utáni első csípő röntgenünk igen csak meglepett minket, mivel 5%-os javulást láttak a csípőjén. Már biztosak vagyunk abban, hogy az ABR-t folytatva, a gerincferdülését is vissza tudjuk fordítani. Egy terápia, ahol nincsenek megkötések korban, hogy ki mikor kezdheti el, és várhat javulást. Tudva, hogy mi magunk szülők is tehetünk valamit a gyermekünk életének fejlődéséért, számomra nagyon sokat jelent."
A terápia otthon, a szülő/gondozó által végezhető, a mindennapokban, napi minimum 1-2 órában, heti minimum 5 alkalommal.
Több lehetőség közül választhattok:
1. Komplex csomag: kétórás személyes felmérés Leonid Blyum-mal + feladatok betanítása (4 órás) személyesen Leonid Blyum-mal (évente két alkalommal lehetséges: minden év májusában és decemberében)
2. Optimum csomag: kétórás személyes felmérés Leonid Blyum-mal + feladatok betanítása az otthonotokban egy tréner által (4 óra)
3. Online csomag: videós elemzést készít Leonid Blyum általatok küldött rövid kisfilmek alapján + feladatok betanítása az otthonotokban egy tréner által vagy online alkalmazáson keresztül
4. Könnyű ülés csomag: az ülés minőségét javítja standard ABR feladatokon és technikákon keresztül, egyórás online konzultációval egy trénerrel.
Személyes konzultációt és tréninget évente kétszer lehet itt Magyarországon igénybevenni.
A következő időpont:
2024. november 30 - december 16.
Helyszín: NovaCity Apartments, 1074 Budapest, Szövetség utca 27.
Jelentkezési határidő: korlátozott számban elérhetőek a helyek, jelentkezési sorrendben
Minden család részére három alkalmat jelent a teljes komplex tréning:
1. Felmérés - nagyon alapos felmérés és konzultáció. Ok-okozatok feltárása, átbeszélése, később a korábbi állapottal való összehasonlítások. Minden pozíció átnézése, reakciók, fényképezéssel, videózással, feladatsor felírása. (2 óra)
2. Technikai Bevezetés kezdők részére - elméleti rész oktatása, majd az alaptechnikák elsajátítása a gyakorlatban, alap gyakorló feladatokkal, amelyet a végleges feladatsor betanításáig gyakorolhattok. (4-6 óra)
3. Végleges betanítás - a tényleges feladatsor megtanulása, begyakorlása, videóra rögzítve. (4 óra)
Gyertek el és hallgassátok meg Leonid Blyum előadását, aki nem csak egy fantasztikus előadó, aki a tudását igyekszik minél szemléletesebben megmutatni, hanem egy egyedülálló, páratlan szakember is, aki tudásának egy szeletét szeretné minél szélesebb körben megismertetni. Az előadás végén ki lehet próbálni az ABR technikákat, hogy milyen érzés is kapni, alanyának lenni, valamint megismerhetitek az eszköztár egy részét is.
Szülőket és orvosokat, terapeutákat, szakembereket egyaránt szívesen látunk.
Következő időpont: 2024. december (NovaCity Apartmnets, Budapest, VII.)
Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Regisztráció az ingyenes előadásra >>
Van lehetőség egy online előzetes állapotfelmérést is kérni, hogy könnyebb legyen a döntés, mielőtt elkezditek. Készítetek otthon a gyermekről egy kis rövid videó anyagot, néhány tipikus testhelyzetben, amelyről Leonid Blyum egy nagyon részletes elemzést ad, a gyermek ok-okozati állapotáról és hogy hol, hogyan tud segíteni a terápia. A fordításban szívesen segítünk.